Lite om våra dagliga rutiner

Rutiner - Att barnen vet vad och när saker ska ske ger en trygghet. Vi är noga med att hålla våra rutiner och anser att det är viktigt för barnen.

Hygien - Är vi väldigt noga med. Vi tvättar tex. alltid händerna efter varje toalettbesök, före och efter varje måltid och även efter våran utevistelse. Allt för att vi ska minska infektionsrisken.

Lämning - Vi tar emot varje barn och förälder i dörren på morgonen. Där hinner vi prata en kort stund om det har hänt eller varit något speciellt under natten/helgen som kan vara bra för mig att veta.

Fri lek - Det är ett måste. Det är i den fria leken som idéer till den planerade verksamheten kommer. Vad väcker barnens nyfikenhet, vad intresseras dom av, var befinner dom sig i sin utveckling. Jag arbetar vägledande efter vad läroplanen säger, individanpassat. Alla barn är olika och alla barn ska kunna utvecklas utifrån sin egen förmåga, i sin egen takt. Jag försöker att fånga barnens intresse och nyfikenhet och fördjupar mig i dom områdena.

Utevistelsen - Alla vet att utevistelsen är viktig för hälsan och motoriken. Det är dessutom en fantastisk plats där man kan upptäcka många spännande saker, allt från insekter och olika träd till tex. hur fröet barnen planterat blir till en stor ståtlig blomma eller hur de olika frukterna och bären växer eller smakar. Vi är ute minst 1 gång om dagen. 

Språket - Att läsa böcker och att barnen själva får titta i böcker är något vi försöker göra varje dag, just för att det är så viktigt för barnens fantasi, inlevelseförmåga och självklart för den språkliga utvecklingens skull.

Måltiden - Fyller flera funktioner. För att orka med en hel dag så måste man få i sig en bra och allsidig kost. Vi serverar frukost, lunch, mellanmål och frukt varje dag. Varje barn har sin egna plats runt bordet, vi sitter i lugn och ro under måltiden och vi sitter alla kvar tills alla har ätit färdigt. Alla barn kommer på sitt sätt att få vara delaktiga i matsituationen, från att förbereda, tillaga, duka fram till att avsluta måltiden med avdukning. Ett mål som jag har gällande maten är att man ska smaka på den mat som erbjuds, självklart så kan man inte tycka om all mat och det respekterar jag. Men det brukar oftast inte vara något problem.
Man ska gå ifrån matbordet mätt och belåten.

Vila - Alla barn behöver någon form av vilostund. Den kan dock se olika ut, beroende på barnets ålder och vistelse. Medans dom mindre barnen sover så har dom äldre barnen tex sagostund eller så bläddrar de själva i någon bok, ser på en film eller ritar.

Klädsituationen - Barnen har sin egen plats i hallen för ytterkläder, skor och extrakläder. Det är viktigt att barnen får vara delaktiga i sin av och påklädning. Deras självkänsla stärks när dom känner att dom kan själv eller när de hjälper någon annan. Barnen lär sig att ta ansvar för sina egna kläder samt att dom får utvecklas och lära sig att bli självständiga.

Hämtning - Jag informerar föräldrarna lite kort om hur dagen har varit.

Musik och rörelse - Vi sjunger, har olika rörelselekar, lyssnar på barnvisor och har 1 gång per termin disco tex. halloweendisco. Att röra sig utvecklar barnens grovmotorik och olika sinnen.

Pysseldagar - Vi pysslar väldigt mycket. Ofta utifrån olika teman som vi har tex. de olika årstiderna samt att vi pysslar under dom olika högtidsdagarna tex. påskpyssel, julpyssel osv.

 

För föräldrarna:

Jag tror på en öppen och god dialog mellan oss, där ni ska känna en trygghet över att ha era barn hos mig.

Utvecklingssamtal - 1 gång per termin kommer vi att ha utvecklingssamtal, där vi går igenom vad som hänt och ni som föräldrar får ställa frågor och tycka till om vad ni tycker är bra och dåligt, samt att vi kollar igenom barnets samlingsbok.

Samlingsboken - Är egentligen tre olika pärmar där vi sparar olika foton, intervjuer, olika utvecklingspapper som tex. årets självporträtt, hand och fotavtryck och olika teckningar samt det mesta av vårat pyssel under åren. Syftet med det är att man ska kunna se hela barnets utveckling under åren som dom går hos mig.